Gyökérkezelés • gyökértömés

Mély szuvasság vagy a fog sérülésekor nem ritka, hogy a fog megmentése érdekében, hogy elkerülhessük a fogeltávolítást, a gyökérkezelés, gyökértömés a helyes megoldás. Mi ez valójában? Ahhoz, hogy ezt megértsük, tisztában kell lenni a fog felépítésével. A fog szájban lévő része a fog koronája, az íny alatt, az állcsontban pedig a gyökere található. Ezeknek a belsejében van a fog táplálását és érzetét biztosító ér-ideg fonat: a fogbél vagy pulpa (latinul). Amikor a szuvasság mély, az azt okozó baktériumok elérik a fogbelet és annak a gyulladását okozzák. A fog sérülésekor pedig előfordulhat, hogy a fog belseje, az ott levő pulpa megnyílik, a szájban levő temérdek baktériummal érintkezik, befertőződik és begyullad. Mivel elviselhetetlen fájdalmat okoz, a páciensnek két lehetősége van: a foggal együtt szabadul meg tőle vagy a fogat gyökérkezeljük, gyökértömjük. Utóbbi esetben a beteg, begyulladt fogbelet eltávolítjuk, a helyét alaposan kitisztítjuk és hermetikusan kitöltjük.

Ez a gyökértömés. Így megelőzhető, hogy a fogbél helyén baktériumok maradjanak és további gyulladást okozzanak. A jó gyökértömés kincset ér! Hiszen a fog megmenthető, nem kell eltávolítani. Elkerülhetővé válik a foghiány és az annak pótlására szolgáló jóval költségesebb fogpótlás, fogimplantátum.

Mikor jó? Az a gyökértömés jó, amelyik a gyökércsatorna teljes terjedelmét, hosszát és szélességét kitölti. Ezt röntgennel tudjuk ellenőrizni. Ellenkező esetben tömetlen, ún holttér marad vissza, ahol a baktériumok újra elszaporodhatnak és gyulladást okozhatnak. Ez általában a fog gyökerének csúcsa körül éles szélű fekete foltként ábrázolódik a röntgenen.

GYÖKÉRKEZELÉS • GYÖKÉRTÖMÉS ELLÁTÁSAINK KÖZÜL A GALÉRIÁNKBAN MUTATUNK BE NÉHÁNYAT: